Historia

Lokstallet i Kisa har allt sedan föreningen bildades varit en av dess hjärtefrågor. Stallet ritades av arkitekten Johan Lagerström (som även ritade övriga byggnader för ÖCJ) och byggdes 1901 som ett rundlokstall med en port, kombinerat med vattentorn. Stallplatsen är alltså ”tårtformad”. Det var en naturlig form för ett lokstall med flera portar framför en vändskiva. Med bara en stallplats är tårtformen inte så motiverad. Ändå byggde man den så här. Kanske var tanken att hålla möjligheten öppen att bygga till fler portar. Så har man dock inte gjort; vi har inte ens sett någon antydan om tanken.

Förr
Nu

Redan efter ett tiotal år byggdes stallet om. De vackra murkrönen och det arkitektoniskt intressanta torntaket med sina tornspiror byggdes om radikalt – och, i våra ögon, förfulades.

”Valvbågarna” på tornet överlevde den brutala renoveringen 1916.

Under åren har lokstallet byggts till med ett litet pannrum och ett lokomotorstall. Stallplatserna har under årens lopp använts av både ånglok och lokomotorer, men från mitten av 1980-talet stod lokstallet tomt och övergivet. Vändskivan framför lokstallet finns kvar, liksom spåranslutning till bangården. Till anläggningen hör också en vattentagningsordning, en så kallad ”vattenhäst”. Den stod tidigare på andra sidan linjen, men har flyttats in på föreningens egen fastighet. Av de tidigare två spåranslutningarna till lokstallet kvarstår en, den som ansluter till spår 1, spåret närmast stationshuset.

Föreningen har ett anslutningsavtal med Trafikverket där föreningen är infrastrukturförvaltare för sina spår.

Lokstallet i Kisa i oktober 2000