Lokstallet är byggt som ett rundlokstall. Det innebär att stallrummet är utformat som en tårtbit och om man bygger ut stallet med fler stallrum blir lokstallet mer och mer runt. I Kisa har bara ett stallrum byggts då lokomotorstallet som tillkom senare inte byggts som rundlokstall.
För att nå de olika spåren i lokstallen används oftast en vändskiva som tar mindre plats än ett antal växlar.
I Sverige har det byggts totalt 14 enports rundlokstall, åtta för normalspår och sex för smalspår. Idag är Kisa det enda lokstallet som är kvar och intakt med vändskiva, vattentorn och spåranslutning.
Här nedan finns en sammanställning på de 14 lokstallen:
Normalspår | |
Bjärka-Säby | Rivet 1986 |
Gnarp | Kvar men med annat ändamål |
Hamrångefjärden | Rivet 1984 |
Järna | Slopat 1934 |
Karlsborg | Ingen trafik (banan revs 2023) |
Kisa | I ursprungsskick |
Vartofta | Rivet |
Ätran | Rivet |
Smalspår | |
Berga | Utan spår och vändskiva |
Deje | Kvar utan spår |
Fågelstad | Rivet 1940 |
Ringstorp | Rivet |
Slite | Järnvägen nedlagd |
Väderstad | Rivet |